Sollicitatietips

Solliciteren like a pro: top tips van onze recruiters

De voordelen van een mediabedrijf? Er wordt al eens iets verteld in de wandelgangen. We legden ons oor te luisteren en kregen een massa bruikbare sollicitatietips van onze recruiters, de ene al wat serieuzer dan de andere.

On the record

Vooraf

  • Wat verwacht je zelf van de job? Een pittige vraag, maar wel slim om ze op voorhand aan jezelf te stellen. Zo weet je duidelijk wat je eigen verwachtingen zijn en welke vragen je eventueel kan stellen. 
  • Uiteraard is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Focus niet alleen op je eigen ervaringen en competenties, zorg dat je ook op de hoogte bent van DPG Media en lees goed voor welke functie je solliciteert.   
  • Leg zelf al de link tussen jezelf en de organisatie. Is er een culturele match tussen waar jij voor staat en DPG Media? Met deze test kom je het snel te weten.

 

CV

  • Hou je cv kort en krachtig: 1 pagina is het maximum. Zet je meest recente ervaring bovenaan. 
  • Laat je cv en brief nog eens nalezen door iemand met spellingtalent. DPG Media is een huis van journalisten, we zijn bovengemiddeld allergisch aan schrijffouten.(lacht) 
  • Zorg voor een professionele foto. Dresscode: no beachwear, no cocktail dresses.

 

Brief

  • Zorg voor een sterke motivatiebrief op maat van de functie waarvoor je solliciteert, stuur geen standaardbrief die ook voor een koekjesbedrijf - laat staan een concurrent - bedoeld kan zijn. 
  • Ben je geïnteresseerd in een creatieve functie, durf dan wat creatiever zijn in je brief, maar hou het professioneel. 
  • Gebruik een professioneel mailadres. altijdzat007@hotmail.com is de beste manier om je eerste indruk te verknallen.

"Focus niet alleen op je eigen ervaringen en competenties, zorg dat je ook op de hoogte bent van DPG Media"

Voorbereiding op het gesprek

  • Eén vraag krijg je van ons al cadeau: wat zijn je positieve eigenschappen? Nu is het aan jou: zorg dat je concrete voorbeelden kan geven die aantonen dat wat je vertelt klopt met de realiteit. 
  • Bereid vragen voor om aan ons te stellen, zo wordt het een gesprek en geen monoloog.  
  • We weten dat je heel graag wil vertellen waarom je zo goed bij ons bedrijf past. In the heat of moment durf je het misschien vergeten: luister ook naar je gesprekspartner
  • Ken je iemand die bij DPG Media werkt, neem contact op en stel wat vragen, zo krijg je al wat info van achter de schermen mee.

"Ken je iemand die bij DPG Media werkt, neem contact op en stel wat vragen, zo krijg je al wat info van achter de schermen mee."

Kennismakingsgesprek

  • Zoek uit waar je kan parkeren of wat de beste route is met het openbaar vervoer of de fiets. 
  • Kom op tijd. Loopt er toch iets mis, zorg dan dat je het telefoonnummer van je contactpersoon bij de hand hebt om te verwittigen. Loopt ook dat mis, bel dan naar het onthaal van DPG Media. 
  • Weet met wie je een afspraak hebt (naam en functie).
  • Stel jezelf mentaal open voor kritische vragen en bekijk het als een kans om meer over jezelf te vertellen, in de verdediging schieten is een reactie die je liever vermijdt.

"Stel jezelf mentaal open voor kritische vragen en bekijk het als een kans om meer over jezelf te vertellen"

Off the record

  • Je kan beter overdressed zijn dan een slordige indruk te maken. Ok, een gala-outfit is er misschien over, maar zorg dat je netjes gekleed bent, casual chic is een goede middenweg.  
  • Ga vooraf naar de wc.
  • Zeg gerust ja als we een drankje aanbieden, dat geeft je een beetje tijd om te acclimatiseren en je hebt iets bij de hand als je plots last krijgt van een droge keel. 
  • Geef een stevige handdruk voor een stevige eerste indruk. 
  • Neem een professionele, ontspannen houding aan.  Plaats je voeten naast elkaar en kruis je armen niet over je borst. 
  • In een mediabedrijf mag het wat informeler zijn, maar overdrijf niet. Bij twijfel ben je liever te beleefd dan te los. 
  • Je hoeft niet op letter te praten, maar doe wel je best om verzorgd te spreken. Hoe mooi je dialect ook is, ermee uitpakken is iets voor een andere gelegenheid.  
  • Humor is goed voor de positieve sfeer van het gesprek, maar blijf binnen veilige grenzen. 
  • Ook al is je vorige job niet in schoonheid geëindigd, toch is het belangrijk om je vorige werkgever niet af te breken. Focus liever op de positieve dingen die je er geleerd hebt. 
  • Jij bent de beste persoon om jezelf te verkopen, dat doe je simpelweg door jezelf te zijn
  • Ben je toch niet de beste kandidaat voor de job, vraag gerust naar feedback.

"Jij bent de beste persoon om jezelf te verkopen, dat doe je simpelweg door jezelf te zijn"